آشنایی با کانال فلکسیبل و کاربردهای آن

آشنایی با کانال فلکسیبل و کاربردهای آن

در مقاله های گذشته درباره لوله فلکسیبل و انواع ان و کاربردهای آن صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم که با کانال فلکسیبل آشنا شویم و کاربردهای این کانال را بررسی کنیم:

کانال فلکسیل چیست؟

یکی از پرکاربردترین ابزارآلات مورد استفاده در تاسیسات صنعتی و کارنجات, کانال فلکسیبل است.

کانال فلکسیبل یا کانال خرطومی به دلیل داشتن مزایایی مانند انعطاف بالا و خاصیت کشسانی, غالبا جهت انتقال هوا و ذرات و آلاینده ها استفاده می شود.

یکی از ابزارهای الزامی در کارگاه های سنگ و چوب است که آلاینده های شیمیایی و گرد و غبار تولید شده را به بیرون از محیط انتقال می دهد.

مزایای کانال فلکسیبل

مزایای کانال فلکسیبل شامل:

·        عایق صوتی است.

·        به دلیل انعطاف بالا و خاصیت کسشانی, از کانال فلکسیبل می توان در مکان هایی که دسترسی به آن جا سخت است و قابلیت نصب دیگر کانال ها وجود ندارد, استفاده کرد.

·        دارای هزینه مناسبی نسبت به سایر کانال ها است.

·        تنوع در طراحی و انوع کاربری

انواع کانال های خرطومی

به طور کلی دو نوع کانال فلکسیبل در بازر وجود دارد:

·        کانال فلکسیبل عایق

·        کانال فلکسیبل ساده

که هر کدام خود مدل های متنوعی در زیر شاخه اش دارد.

انواع کانال فلکسیبل ساده

سه مدل فلکسیبل ساده وجود دارد:

1.      مدل آلومینیومی یا فویلی: این مدل ضد حریق  بوده و نیز عایق رطوبتی است که همین مزیت سبب می شود که این مدل بهداشتی و یا آنتی باکتریال باشد. از این مدل در آزمایشگاه ها و بیمارستان ها بسیار استفاده می شود.

2.      فلکسیبل ساده پلیمری: این مدل کانال, خود به دو مدل کمبی و شفاف تقسیم می شود.

3.      فلکسیبل ساده برزنتی: این کانال از مقاومت بالایی برخوردار است و غالبا در کارخانجات صنعتی و صنایع ماشین سازی از این مدل استفاده می شود.

انواع کانال فلکسیبل عایق

کانال های عایق بهترین جایگزین برای کانال های گالوانیزه یا کانال های سنتی هستند. انواع کانال فلکسیبل عایق به صورت زیر است:

فلکسیبل با عایق پشم شیشه

همانطور که از نامش پیداست این مدل دارای عایق پشم شیشه است و ازآن جایی که پشم شیشه رطوبت را به خود جذب می کند, بنابراین امکان رشد باکتری و قارچ وجود دارد, در نتیجه این مدل بهداشتی یا آنتی باکتریال نیست. ازطرفی به دلیل آن که پشم شیشه حساسیت زا است, استفاده از این کانال در دراز مدت باعث ایجاد مشکلات تنفسی می شود.

این مدل از جنس آلومینیوم و یک لایه پشم شیشه ساخته می شود و مقاومت حرارتی آن بین 30- الی 25+ درجه سانتی گراد است.

فلکسیبل با عایق پلی استر

از جدیدترین مدل های کانال فلکسیبل به شمار می آید که عایق رطوبتی است. بنابراین بهداشتی و آنتی باکتریال است. از جنس آلومینیوم است و مقاومت حرارتی آن بین 30- الی 80+ درجه سانتی گراد است.

فلکسیبل با عایق پلی اتیلن

این مدل فاقد کندانس است و به هیچ وجه در آن تعرق صورت نمی گیرد, بنابراین آنتی باکتریال و بهداشتی است و قابلیت استفاده در محیط های آزمایشگاهی و بیمارستانی را دارد. از طرفی بسیار منعطف است و خاصیت ارتجاعی بالایی دارد.

مقاومت حرارتی عایق پلی اتیلن بین 30- الی 150+ درجه سانتی گراد است.

فلکسیبل با عایق الاستومری

به طور کلی می توان گفت که این مدل شبیه به کانال فلکسیبل با عایق پلی اتیلن و پلی استر است. این مدل فاقد آزبست و فرمالدهید است, بنابراین سازگار با محیط زیست است و آسیبی به آن نمی رساند.

این مدل نیز آنتی باکتریال و بهداشتی و همچنین ضد حریق است. به دلیل خاصیت عایق رطوبتی بودن می توان از این مدل در مناطق شرجی و مرطوب با اطمینان استفاده کرد.

این مدل از جنس آلومینیوم بوده و مقاومت حرارتی بین 30- الی 50+ درجه سانتی گراد دارد.

 

مطالب مفید خواندنی: آشنایی با لوله کاندوئیت فلزی متوسط

 

تماس با ما

آدرس دفتر مرکزی: تهران – خیابان سمیه – نبش موسوی – ساختمان سعید- طبقه 4 واحد 51

تلفکس: 86074195-86074027-86074336

ارتباط در واتساپ : 09335144488

ایمیل:‌ info@elconco.com

Search